در مناظره نخست جلیلی و پزشکیان چه گذشت؟

۱۰ فراز و فرود راند اول دوئل جلیلی و پزشکیان 

۱۰ فراز و فرود راند اول دوئل جلیلی و پزشکیان 
طفره رفتن سعید جلیلی از حرف زدن درباره فیلترینگ و فضای مجازی یکی از نکات قابل توجه مناظره امروز بود. پزشکیان نیز نتوانست برنامه منسجم و خاصی را در مناظره ارائه کرد.
کد خبر: ۲۵۸۹۳
|
۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴

زی‌سان: اولین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم امروز دوشنبه (۱۱ تیر) برگزار شد. موضوع این مناظره فرهنگ و سیاست بود. 

به گزارش «زی‌سان»، این مناظره اولین مناظره دونفره نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیما پس از ۱۵ سال بود. مناظره با مجری‌گری مهدی خسروی از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳:۳۰ برگزار شد. در ادامه گزارش حاضر مهم‌ترین مسائل مطرح شده و حاشیه‌های این مناظره ارائه شده است. 

۱- صدای گرفته پزشکیان در همان ابتدای مناظره نکته مهمی بود که کانون توجهات را به سوی خود جلب کرد. این مساله در شرایطی بود که امروز شایعاتی مبنی بیمار بودن نامزد جبهه اصلاحات مطرح شده بود. تاکید پزشکیان بر گرفته بودن صدایش تا حدی این شایعه را تقویت کرد. 

۲- شروع بحث مسعود پزشکیان در مناظره با موضوع بنزین از نکات بسیار قابل توجه بود. در دو روز گذشته ستاد و رسانه‌های نزدیک به سعید جلیلی به طور گسترده این موضوع را بازنشر کردند که تیم پزشکیان می‌خواهد بنزین را گران کند. این موضوع را در همان ابتدا پزشکیان با قاطعیت تکذیب کرد. او تاکید کرد بدون رضایت مردم بنزین گران نخواهد شد. در ادامه نیز به شایعه‌سازی و دروغ‌پردازی برخی رسانه‌ها را علیه خود و ستادش تکذیب کرد. 

۳- جلیلی در همان ابتدای حرف‌هایش مساله عدم برنامه محور بودن اظهارات مسعود پزشکیان را مورد انتقاد قرار داد. او تاکید کرد باید مردم در اقشار مختلف ببینند که در باب فلان یا بهمان مساله چه برنامه‌ای دارید، برنامه ارائه داد. این اظهارات او کنایه مستقیم به رویکرد پزشکیان در مناظره‌های قبلی بود که هیچ برنامه‌ای را در باب مسائل مختلف به طور رسمی اعلام نکرد. 

۴- پزشکیان در اظهارات خود بر خلاف پنج مناظره قبلی، تمرکز خود را بر روی اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی گذاشت. او بار‌ها بر حقوق اهل سنت، کرد و بلوچ اشاره کرد. به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان در مناظره جدید استراتژی خود را در طرح بحث‌ها تغییر داده بود. 

۵- مسعود پزشکیان که رجوع او در نهج‌البلاغه در مناظره‌های قبلی بسیار مورد توجه قرار گرفته بود، در مناظره اخیر این رویه را بسیار بیشتر کرد. او بار‌ها و بار‌ها به نهج‌البلاغه میان کلام خود به نهج البلاغه رجوع کرد. البته این رویه همزمان با استقبال طیفی از افراد، با انتقاد‌هایی نیز همراه شده بود.

۱۰ فرار و فرود راند اول دوئل جلیلی و پزشکیان 

۶- کنایه مسعود پزشکیان به جلیلی درباره اخراج اساتید دانشگاه در دولت فعلی نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. سعید جلیلی در اولین مناظره مرحله دوم گفت: اگر جوان و دانشجوی ما حرف دارد باید صدایش شنیده شود. در حوادث ۱۴۰۱ از وقتی که شروع شد، بنایم بر این بود که هفته‌ای یک دانشگاه یا دو هفته‌ای یک دانشگاه می‌رفتم. جلساتمان هم اینطور نبود که حرفی بزنیم و برویم. بعضی جلساتم ۶-۷ ساعت طول کشید؛ , مثلا در دانشگاه یزد. وی افزود: شما باید بروید با مردم و دانشجویان صحبت کنید. مسعود پزشکیان در واکنش به سخنان جلیلی با کنایه گفت: دانشجویان و اساتید را در همین دولت اخراج کردند. وی ادامه داد: تعدادی دانشجو را بخاطر اعتراض به مسمومیت دانش اموزان، اخراج کردند.

۷- طفره رفتن سعید جلیلی از حرف زدن درباره فیلترینگ و فضای مجازی یکی از نکات قابل توجه مناظره امروز بود. سعید جلیلی در خصوص سوالی درباره فیلترنیگ فضای مجازی گفت: سرعت اینترنت را زیاد می‌کنم ولی همان طور که در اتوبان هم محدودیت داریم که اینجا حداکثر سرعت این است و فلان محدودیت را داریم، در فضای مجازی هم این استاندارد‌ها را داریم.

۸- سعید جلیلی از زنبیل گذاشتن خود برای منصب ریاست جمهوری دفاع کرد. سعید جلیلی با کنایه به حرف‌های مصطفی پورمحمدی در مناظرات مرحله اول انتخابات گفت: یکی از دوستان در مناظره به من گفت که ۱۱ سال است زنبیل گذاشته‌اید؛ گفتم بله! به هرحال نمی‌شود حرف کلی زد باید بررسی کرده باشید. جلیلی از این موضوع نه تنها به عنوان نقطه ضعف خود یاد نکرد، بلکه آن را به عنوان برنامه محور بودن خود و عمیق نگاه کردن به مسائل یاد کرد. 

۹- در جریان مناظره یکی از نقاط قابل توجه تایید بخش بزرگی از مواضع طرف مقابل از سوی پزشکیان و جلیلی بود. دو طرف بار‌ها رویکرد و دیدگاه‌های یکدیگر را تایید کردند. آنها با تایید اظهارات طرف مقابل خود به بیان مواضع خود پرداختند. به روایتی میان دو طرف همزمان با رقابت رفتاری از احترام متقابل به وضوح قابل مشاهده بود. 

۱۰- جلیلی در بخش سیاسی مناظره به صورت بسیار آشکار از پاسخ به این پرسش که با بر برجام و FATF چه خواهد کرد؟ طفره رفت. او سعی کرد هیچ پاسخ مشخصی به این پرسش ندهد. در مقابل مسعود پزشکیان نیز در مقابل این پرسش که چه برنامه‌ای دارد، به وضوح طفره رفت و هیچ پاسخ واضحی نداد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون